Batasan Psikologi Pendidikan



Membolehkan guru memahami mengapa pelajar bertingkah laku sedemikian. Membantu pelajar memahami diri mereka. Membantu guru merancang objektif dan matlamat pembelajaran yang sesuai dengan pelajar. Merumuskan langkah supaya pelajar dapat mencapai matlamat dan objektif pembelajaran yang telah ditetapkan.

Membantu guru memahami ciri-ciri pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak serta menghubungkaitkan dengan proses pengajaran dan pembelejaran dalam bilik darjah. Guru dapat merancang strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dan berkesan untuk kumpulan kanak-kanak yang berlainan. Guru boleh menggunakan teknik-teknik pengajaran dan pembelajaran yang sejajar dengan kognitif kanak-kanak.

Membolehkan guru mengetahui tahap perkembangan pelajar dari segifizikal, kognitif, sosial dan emosi, Merancang pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan tahap perkembangan mereka.

Membolehkan guru merekacipta soal selidik untuk mengenalpasti tahap perkembangan pelajar dan menyediakan program yang sesuai untuk meningkatkan prestasi.

Memahami tingkah laku murid melalui pemahaman teori dan prinsip psikologi pendidikan. Guru dapat meramal, menelah dan mengawal tingkah laku murid. Memotivasi murid-murid dalam proses pembelajaran.

Memahami perbezaan individu murid dari segi kognitif, bakat, minat dan keperluan Menyelesaikan masalah murid yang menunjukkan tingkahlaku yang bermasalah di dalam bilik darjah.